مهاجرت لبنانی‌ها

مهاجرت لبنانی‌ها

بیشتر جوانان درس خوانده لبنانی، در پی مهاجرت هستند.
مهدی فارغ التحصیل رشته مدیریت است که اين روزها در فروشگاه موبایل برادرش کار می‌کند، او می‌گوید وقتی فرودگاه باز شود به یک کشور خارجی می‌روم.
جوان دیگری که کارمند بانک است، با رفقایش همگی درخواست مهاجرت به کانادا داده و آماده رفتن هستند.
دیروز الشرق الاوسط نوشت مقامات مسیحی، از مهاجرت گسترده مسیحیان نگرانند. طبق آمار منتشر شده، ۶۰ درصد جوانان مسیحی تمایل دارند مهاجرت کنند.
مردم لبنان در برهه های تاریخی مهاجرت کرده و در سراسر دنیا سکنی گزیدند.
در سال ۲۰۱۹ تعداد ۶۱۹۲۴ نفر از کسانی که از لبنان خارج شدند، برنگشتند که نسبت به سال قبلش ۴۲ درصد افزایش داشت.
اما چرا امسال مهاجرت وسیع صورت نگرفته است؟
علت آن است که اولا به خاطر کرونا، فرودگاه بسته است، و دوم اینکه در کشورهای دیگر به علت شیوع کرونا بیکاری زیاد شده و اقتصادشان در رکود فرو رفته لذا کار و زندگی دیگر مثل گذشته نیست.
الشرق الاوسط به نقل از طونی خضرا نوشت پیش از انقلاب ۱۷ اکتبر نسبت بیکاری در لبنان ۳۹ درصد و بیکاری جوانان ۵۰٪ بود. اما اکنون بیکاری عمومی ۴۲٪ و بیکاری جوانان به ۶۰٪ رسیده است.
پیش بینی می‌شود با بازگشایی فرودگاه بیروت حدود ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیونی لبنان از این کشور مهاجرت کنند.

۱ ۰ ۳ نظر ۱۰۹۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

سلام.

 

شما نوشتید که لبنانی ها خیلی مهاجرت میکنند.تا جایی که من مطالعه کردم مهاجرت به کشورهای درجه یک

 

هزینه سنگینی دارد و مهاجرت کاری به اروپا در صورتی هستش که در اتحادیه اروپا ان شغل نباشد و دیگر روش مهاجرت

سرمایه گذاری هستش که رقم ان میلیون دلاری هستش.

 

مهاجرت به کانادا هم هزینه سنگینی دارد و نیروی کار ماهر هم در کشورهای دیگر بیشتر از لبنان است

 

تنها راه های ساده مهاجرت به صورت تحصیلی است که ان هم هزینه های بالایی دارد و دیگری ویزای استارتاپ است

که بنده برای ان اقدام کردم که ان هم هم هزینه بالا دارد و هم بیشتر از یک سال فرایندش طول میکشد و فرد باید

دارای ایده ناب باشد.

 

پس سوال من این هستش که لبنانی ها با چه روشی مهاجرت میکنند به خارج به غیر از مهاجرت سرمایه گذاری؟

 

چون شما گفتید که کارمند جوان بانک درخواست مهاجرت به کانادا داده و قبول شده.چطوری؟

 

ممنون

پاسخ:

۳ تیر ۹۹، ۱۰:۳۲
سلام. لبنانی ها برخلاف ایرانی ها که در خارج کشور عمدتا با هم دشمن هستند و همه با هم مشکل دارند، یک جامعه کوچک تشکیل می دهند و حامی یکدیگر هستند. از کسی که تازه مهاجرت کرده پذیرایی می کنند و راهنمایی و کمکش می کنند و دستش را می گیرند. راه های صرفه جویی را نشانش می دهند، خانه و احیانا فروشگاه مناسب برای اجاره برایش پیدا می کنند. آنها در مناطق سکونت خودشان همه چیز دارند، از رستورانها و کافه های لبنانی تا فروشگاه ها  و نانوایی و به این شکل تقریبا برای همه مشاغل کار دارند. ضمن اینکه عمده لبنانی ها تجار متوسط و بزرگ هستند و کمترین کاری که بکنند اداره یک رستوران است. برعکس ما ایرانی ها که باید نزد آنها یا غربی ها ظرفشویی کنیم. نکته دیگر این است که لبنانی ها خصوصا مسیحیان لبنانی برای استخدام در کشورهای دیگر مشکلی ندارند. اما ایرانی اگر مدیرکل و متخصص برجسته هم باشد کاری به او نمی دهند و باید در مشاغل آزاد کار کند نه ادارات دولتی و سازمانها.

اسحاق عصماوی

۰۶ تیر ۹۹ ، ۱۸:۱۰

مشکل این هست که ما در دوائر داخلی دولتی هم کسی را که ایرانی باشد استخدام نمیکنند. چیزهایی که در پایین میگویم تجربه شخصی بنده است:

چندین بار برای استخدام نزد دانشگاه المصطفی رفتم سال 92, یکبار با طرف عربی به لهجه لبنانی که وقتی خود لبنانی ها می بینند میگویند آیا سوری یا فلسطینی هستی, صحبت کردم, طرف گفت خب شما کپی پاسپورت مخصوصا صفحه ویزای آنرا بیاورید. گفتم برای چه. گفت مگه کار نمیخواهید؟ گفتم بله. ولی من پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارم. گفت یک ساعته داری منو دست میندازی. از اول میگفتی ایرانی هستی. کار نداریم. در حال تعدیل نیرو هستیم. و بسیار مشکلات...../  این تبعیض اینجا دیده میشود که وقتی همسایه ام را که سال 94 به ایران مهاجرت کرد می بینم, می بینم که تنها به دلیل داشتن کارت ملی ایرانی(بدون اینکه بتواند فارسی سلیس صحبت کند و اصالتا تبعه سوریه است), در صدا و سیما مشغول به کار میشود, در حالیکه ما حتی نمیتوانیم برای دقایقی کنار صدا و سیما بایستیم. و سرباز وظیفه می آید و میپرسد که با کی کار دارید و چرا ایستاده اید.

همه اینها به کنار, جماعتی از حزب الله لبنان که سالانه معلوم نیست, با چه پول هایی می آیند قم و مشهد و تمام صندلی های آنرا اشغال میکنند بماند. که حتی فکر نمیکنم یه لیره از جیب خود برای سفرهایشان استفاده کنند  و از یکی دو نفرشان که می پرسیدم, میگویند همه هزینه ها توسط حضرت معصومه متقبل شده است! من مانده ام این عمه ما که میتواند برای خارجی ها سفر فراهم کند, چطور ما را استخدام نمیکند, و اگر استخدام هم کنند, فقط رشته های خاص و حالت قراردادی و یا اینکه طلبه بودن شرط اصلی است.

کرونا خوب کاسه و کوزه این جماعت نون به نرخ روز خور را که ناهار را با جماعت قوات لبنانیه میخورند و شام را با تیار, به هم ربخت. باشد که سزار به این جماعت, مخصوصا لبنانی هایی که فکر میکنند دیگران حق زندگی ندارند و به قول خودشان (لبنان ما فی متلو) درسی بشود که مثل ما طعم تورم و دلار هشت هزار لیره ای را تجربه کنند.

پی نوشت: اگر آدم خیلی هم حرف بزند و یا پیش حضرات مشغول افشاگری شد مثل آقای مجد که روزی همنشین آقایان بود, جایی آدم را می اندازند که به قول ایرانی ها عرب نی انداخت و اگر دیدند نمیتوانند کاری کنند مثل قاضی منصوری یه طوری قضیه را صاف میکنند که کسی نه بپرسد نه ببیند. و فقط به ریش هشتاد میلیون ایرانی بخندند و به طور جماعت نماز مقابله با فساد اقامه کنند.

پاسخ:

۹ تیر ۹۹، ۱۰:۴۰
استخدام که کلا مخصوص عده ای خاص است.
اما در مورد حزب اللهی ها بدبینی دارید. یعنی چه نان به نرخ روز خور؟ این تهمت است. ناهار با قوات شام با تیار؟ چند نفر در سال با هزینه حزب یا ایران به کشور ما سفر می کنند؟ آمار دارید؟ چه حرفی است؟ منطقی باشید
کسی که جانش را کف دستش گرفته و برای امنیت کشورش و ایران تلاش می کند، برای شما حق زندگی قائل نیست یا شما که میگویی همان بهتر که وضعشان خراب شود؟ این انسانیت است؟

 این عبارت " لبنان ما فی متلو"  در کاممت فوق یعنی چه ؟ متوجه معنی نشدم

 

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۱:۰۰
لبنان بی نظیر است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها